Nieuws
Nog geen nieuws beschikbaar.
Kentekenplicht

Oktober 2009

Als je nu een kenteken op je bakbrommer wilt hebben moet je naar een RDW keuringsstation gaan. Daar wordt de bakbrommer gekeurd, gekeken wordt naar de technische staat. Omdat de bakbrommer een niet veel voorkomend voertuig is zal elke keurmeester er anders mee omgaan. Het kan daarom handig zijn om de keurmeester te spreken voor de keuring zodat je weet waar de bakbrommer aan moet voldoen.

Over het algemaan komt het hier op neer:

Er mag geen speling zitten op stuur, stuurkogels en fuseekogels. Alles moet deugdelijk vast zitten. Een bel of claxon is verplicht. De velichting moet werken. Het moet een 50cc motor zijn die niet harder kan dan 50 km/u en niet te veel lawaai maakt. Soms is een spiegel verplicht, soms een reflector achterop, soms kentekenplaat verlichting. Bij een zwenkbak moet het gas op het stuur zitten.

Het is raadzaam om iets van documentatie of een typegoedkeursticker te hebben zodat je kan laten zien dat het om de bakbrommer gaat waarvan jij zegt dat ie het is.

 

Januari 2007

Op de site van de RDW, www.ishetgeenplaatje.nl staat een nieuw stukje over de bakbrommer. Het gaat over een kenteken voor “zelfbouw” bakbrommers.

Hieronder hebben we het stukje geplaatst.

Het is interessant, dan hebben we in ieder geval kans om onze zelf gefabriceerde driewielers legal op de weg te krijgen maar ja, hij moet wel aan heel veel moderne eisen voldoen Brombakfietsen hebben ook een kenteken nodig

Ze vormen een levendige subcultuur in de bromfietswereld: de brombakfietsen. Ook zij hebben voor 31 oktober een kenteken nodig. Voor brombakfietsen geldt dezelfde aanvraagprocedure als voor andere bromfietsen. Moet de brombakfiets gekeurd worden, dan gelden tot 1 januari 2007 de technische eisen voor zelfbouw. Daar weten ook gewone mensen raad mee.

Brombakfietsen met een typegoedkeuring kunnen via de normale weg een kenteken krijgen. De eerste stap is een schouwing bij een erkend schouwbedrijf. Daar worden technische gegevens zoals merk, framenummer en typegoed-keuringnummer opgenomen. De tweede stap is de kentekenaanvraag op het postkantoor, waarbij de eigenaar zich moet legitimeren. Als de RDW het kenteken heeft opgestuurd, kan de eigenaar een bromfietskentekenplaat laten maken. En als laatste geeft de eigenaar het kenteken door aan zijn verzekeraar.

De meeste bekende merken, zoals Gazelle, hebben een typegoedkeuring. Dat is het bewijs dat de bakbrommer volgens goedgekeurde technische specificaties gebouwd is. Ook bakbrommers van het type Gazelle Apollo kunnen via de schouwing een kenteken krijgen.

Brombakfietsen zonder typegoedkeuring, zoals het merk Huisman, mogen nu feitelijk niet op de openbare weg komen. Eigenaren van Huismannen met een bouwjaar van voor 1974 hebben het geluk dat de typegoedkeuringsplicht voor deze voertuigen niet gecontroleerd wordt. Zij kunnen dus alsnog via de schouwing een kenteken krijgen. Is de bakbrommer van 1974 of later, dan is een keuring bij de RDW nodig.

Keuring

Bij de keuring moet de brombakfiets voldoen aan de eisen voor zelfbouwbromfietsen. Dat betekent in praktijk dat voertuig technisch in orde moet zijn en aan een paar aanvullende toelatingseisen moet voldoen. Deze regeling geldt echter slechts tot 1 januari 2007. Wacht dus niet te lang.

De eisen op een rij:

· Het voertuig mag niet zwaarder zijn dan 270 kg, niet langer dan 400 cm en niet breder dan 200 cm.

· De verlichting, de banden en spiegels moeten voldoen aan de Europese regelgeving. Dit houdt in dat ze een Europese goedkeuring (E-keur) moeten hebben en de verlichting goed, dus conform de Europese richtlijnen, is geplaatst.

· Is het voertuig breder dan 130 cm, dan moeten alle verlichtingsonderdelen aan beide zijden aangebracht zijn. Dat betekent twee stadslichten, twee dimlichten, richtingaanwijzers (bij een gesloten carrosserie) en twee remlichten.

De brombakfiets moet een claxon met E-keur hebben.

De berijder moet het gas kunnen bedienen zonder twee handen te moeten loslaten van het stuur.

De brombakfiets heeft ruimte voor de gewenste kentekenplaat en moet verlichting voor de kentekenplaat hebben.

De brombakfiets mag bij vol gas niet meer dan 97 dB(A) aan geluid produceren. Dat is niet veel, dus een goede demper is noodzakelijk.

De brombakfiets heeft een typeplaatje met daarop het merk zelfbouw en het framenummer. Het plaatje moet conform de Europese regelgeving worden aangebracht.

Als het voertuig geen framenummer heeft dat door de fabriek zelf is ingeslagen, dan slaat de RDW een nieuw frame-nummer in. Dat kost € 65,-.

De kosten van de keuring bedragen:

Keuring €107,50

Tenaamstelling €10,25

Weging €17,50

Daar komen de kosten van de kentekenplaat nog bij. De kosten van de plaat kunnen per leverancier verschillen.

 

Januari 2006

 

Vrijdag 27 januari 2006 heb ik een meneer van de RDW gesproken.

Na het bericht van vorige week dat de Apollo bakbrommers vanaf 1976 geen typegoedkeur meer hebben is er verheugend nieuws.


APOLLO

Donderdag 19 januari werd mij het volgende verteld:

De “Apollo” bakbrommers zijn sinds 1976 zonder ingeslagen typegoedkeur verkocht. Dit houdt in dat alle geproduceerde Apollo’s van na 1976 illegaal op de weg zijn gebracht en dus eigenlijk niet mogen rijden!

Dit komt omdat het model “Apollo” zoals we dat kennen, ontwikkeld is door Gazelle, Gazelle heeft daar in 1968 een typegoedkeur op aangevraagd.

Na de verkoop aan Aclles en Pollock in 1976 is er nooit meer betaald voor het typegoedkeur en dus mochten ze het typegoedkeur er niet inslaan of sowieso gebruiken.

De RDW heeft sinds kort de administratie van de framenummers die door Apollo zijn gebruikt. Nu stelt de RDW dat alle framenummers die in deze administratie staan, ongeacht of er een typegoedkeur in de bakbrommer staat, een kenteken krijgen!


Wat betekend dit in de praktijk?

Je kunt je Apollo gewoon laten schouwen, als er geen typegoedkeur ingeslagen is, is dat geen probleem, de computer herkent jouw framenummer en wijst jouw bakbrommer een typegoedkeuring en dus een kenteken toe.

Wat is het bouwjaar?

De eerste twee nummer geven het bouwjaar aan, 00 is 1969, 01 is1970, de laatste gebouwde Apollo, 30 is 1999.

Elk Apollo frame nummer eindigd op 02.


HUISMAN

Meneer Huisman heeft gewoon nooit een typegoedkeur aangevraagd en heeft vrolijk bakbrommers gebouwd tot een jaar of tien geleden. Deze waren dus illegaal op de weg.

Voor een Huisman gebouwd voor 1974 moet je na de schouwing aannemelijk kunen maken dat hij uit die tijd komt.

Aan het frame nummer kun je meestal zien uit welk jaar de bakbrommer is: Bij een frame nummer met 6 cijfers geven de laatste twee cijfers het bouwjaar aan, 71 is 1971. Als je een frame nummer hebt met 4 cijfers dan is dat sowieso een bakbrommer gebouwd voor 1974.

Een Huisman gebouwd na 1973 moet gekeurd worden door de RDW, wil je een kenteken krijgen.

Je kunt dan een keuring aanvragen bij de RDW, kost ongeveer €140,-.

Als je je bak laat keuren moet die aan alle eisen van die tijd voldoen, moet je dus een motortje erop hebben zitten die niet harder dan 45km/u kan en het moet nog wel duidelijk een Huisman zijn!

De onderdelen hoeven niet origineel te zijn, er mag bijvoorbeeld een andere motor op zitten.

De bakbrommer moet dan kunnen rijden en alles moet het doen, motor, remmen, verlichting, alles!

 

Als er meer nieuws is lees je dat op bakbrommers.nl.


BROMFIETS KENTEKEN

Zoals iedereen wel weet krijgen we een kenteken. Vanaf 1 september 2005 kun je je bakbrommer laten schouwen voor een kenteken.

Hoe gaat het in z’n werk?

Je gaat met je bakbrommer naar een (brom)fietsenmaker die mag schouwen, je herkent het aan het RDW fignet op de deur.

Je bakbrommer hoeft niet te rijden maar moet wel zo goed als kompleet zijn.

Je bakbrommer moet wel bij de schouwer naar binnen kunnen.

De (brom)fietsenmaker neemt je framenummer op en het typegoedkeur nummer, hij voert de gegevens in, in de komputer van de RDW. Je krijgt een schouwformulier mee en gaat naar het postkantoor. Dit alles kost geld!

Op het postkantoor vraag je je kenteken aan. Neem legitimatie mee (rijbewijs of paspoort en uittreksel uit bevolkingsregister).

Binnen 15 werkdagen krijg je antwoord van de RDW, je kunt je kenteken laten maken.

MAAR als je geen typegoedkeur hebt, krijg je een brief van de RDW waarin staat dat je binnen 6 weken aannemelijk moet maken dat de bakbrommer is gefabriceerd voor 1974, kun je dat niet in die tijd aannemelijk maken, ,dan kun je met een telefoontje de termijn met 6 weken verlengen.

Kun je geen informatie vinden, stuur dan in ieder geval een foto van je bakbrommer, het motorblok, framenummer en eventueel typeplaatje op.

Als je een bakbrommer hebt met een typegoedkeur, is er nix aan de hand. (Let op: kijk bij Apollo, hierboven)

Een typegoedkeur is NL met een cirkel eromheen en een d (van driewieler), gevolgd door 4 cijfers.

Maar wanneer je geen typegoedkeur hebt, heb je een probleem, je moet aannemelijk kunnen maken dat je bakbrommer is gebouwd voor 1974.

Kijk voor meer informatie over de schouwing op de actiesite van de RDW: www.ishetgeenplaatje.nl

HOE maak je aannemelijk dat jouw bak is gebouwd voor 1974?

Je moet aan de hand van folders of andere dokumentatie laten zien dat voor 1974 dezelfde bakbrommers al werden gebouwd!

Dit is natuurlijk erg moeilijk.

Je kunt ons altijd mailen of bellen voor meer info.

 

Hierbij wil ik dan ook iedereen vragen, heb je folders, dokumentatie, aankoopbon of iets dergelijks, stuur / mail het dan naar ons.

Wat belangrijk is, is dat we hier een databank beginnen met foto’s van bakbrommers en framenummers en typegoedkeurnummers (van alles een foto) zodat alle bakbrommers in Nederland kunnen blijven rijden.

We zijn dus echt op zoek naar alle kleinste details!

Het liefst alles over de mail of met de post, de telefoon gaat al veel te vaak!

Heb je vragen over je bakbrommer dan kun je natuurlijk altijd mailen.

De RDW heeft een hele hoop gegevens van bakbrommers dus je hoeft niet te denken dat je ze om de tuin kunt leiden.

Ik hoop op veel reacties want we willen allemaal rijden.

 

Met vriendelijke groet,

Cliquo

Bepalingen aangaande de kentekenplicht kun je hier downloaden in een PDF bestand.

 Kentekenplicht brommers.pdf (156Kb)

© copyright 2005 - 2020 bakbrommers.nl | Disclaimer | Contact | Sitemap | design wizzo