Nieuws
Nog geen nieuws beschikbaar.
Motor revisie

Onze werkplaats is ingericht om motorbloken te kunnen reviseren. Daarvoor hebben we een schone werkbank en spoelruimte. Minarelli motoren zijn onze specialteit en daar hebben we alle onderdelen van op voorraad, revisie van andere merken wordt hier met evenveel aandacht gedaan.

Wanneer is een revisie nodig?

Als het motorblok niet lekker loopt is een revisie niet altijd noodzakelijk. In veel gevallen is het een kwestie van afstellen of enkele onderdelen vervangen.

Een revisie is wel nodig wanneer er bijv. een rammel in het blok zit of speling op de assen. Dit duidt meestal op versleten lagers. Zeker als het gaat om krukas lagers of het big-end lager is het raadzaam niet langer door te rijden. Wanneer je doorrijdt met dit euvel is de kans op grotere problemen en dus extra kosten groot. Als er te veel speling op een lager zit kan het lager uit elkaar springen. Bij een krukaslager kan het dan gebeuren dat de onderdelen tussen de zuiger en cilinder komen om een weg te zoeken naar de uitlaat. Dat betekend dan vaak een nieuwe zuiger en cilinder.


Wat houd reviseren in?

Het motorblok wordt gedemonteerd, alle onderdelen worden grondig schoon gemaakt. We bekijken en meten de slijtage van alle onderdelen zoals assen, tandwielen, koppelingsplaten, carter helften en krukas. Is het te erg versleten, dan wordt het vervangen of gerepareerd als het onderdeel moeilijk verkrijgbaar is.

Bij revisie worden altijd alle lagers, oliekeerringen en pakkingen van het motorblok vervangen.

De krukas wordt voorzien van een nieuwe drijfstang en bigendlager. Deels revisie (zoals drijfstang niet vervangen) raden we niet aan maar is in overleg mogelijk als de draaiuren/leeftijd van deze onderdelen bekend is. 

Bij de montage van het motorblok worden alle assen uitgemeten en uitgevuld zodat alles perfect past en de axiale speling op de assen binnen de specificaties is.
Bij Minarelli P3 motoren boren we oliekanalen naar de krukaslagers, dit is in de fabriek destijds niet gedaan maar het verbeterd de standtijd van lagers en keerringen behoorlijk!
De Minarelli cilinder is origineel al behoorlijk krachtig, toch passen we vaak de poorttiming aan, je krijgt hierdoor meer vermogen bij lagere toerentallen, handig op zo'n zware bakbrommer!

Als laatste gaat er nieuwe olie in het motorblok en kan het weer onder de bakbrommer gemonteerd worden.

 
© copyright 2005 - 2024 bakbrommers.nl | Disclaimer | Contact | Sitemap | design wizzo