|
Gazelle rijwielfabrieken in Dieren beginnen een afdeling in Aalten waar alleen transportvoertuigen gemaakt worden.
|
Dat zijn transportfietsen, bakfietsen, bakbrommers, motorcarriërs en vierwielige transportvoertuigen. Deze afdeling heet Truckbouw.
|
|
In 1976 wordt de transport afdeling van Gazelle overgenomen door Accles en Pollock, waar de naam Apollo vandaan komt.
Niet veel later wordt dit weer overgenomen en vanaf dan heet het bedrijf Truckbouw Aalten. Alle transportvoertuigen die gebouwd worden zijn dan van het merk Apollo.
|
|
Apollo bouwt tot 1999 de welbekende Apollo bakbrommer.
Het is het model dat Gazelle in 1969 op de markt bracht, een bakbrommer met fusee besturing. Het meest kenmerkende aan deze bak is de vierkante (hoofd) framebuis.
In 1968 vraagt Gazelle een typegoedkeur aan op dit model, het model H.M.C. 703. H.M.C. staat voor Hulp Motor Carriër. Het typegoedkeur nummer wat erbij hoort is D8111.
|
Het is een goede bakbrommer en de verkoop loopt als een trein.
De laatste jaren dat deze bakbrommer wordt geproduceert gaat de verkoop sterk achteruit, het laatste bouwjaar (1999) worden er nog 5 bakbrommers afgeleverd terwijl in topjaren en meer dan honderd per jaar worden gebouwd.
De produktie werd te duur, wat ook meegespeeld zal hebben bij het beëindigen van de produktie is dat de Minarelli drie versnellings motorblokken niet meer leverbaar waren en er gezocht moest worden naar een andere krachtbron. De laatste bakbrommers werden dan ook met allerlei merken motorblokken geleverd.
|
|
In 1995 kostte een onderstel met motor en verlichting Fl 5.712,00.
Een open bak met afmeting: 180 x 95 x 25 cm, kostte nog eens Fl 1.208,00.
|
Kun je ons meer vertellen over Apollo? bel of mail ons dan, we zijn erg geinteresseerd! |