Onze werkplaats is ingericht om motorbloken te kunnen reviseren. Daarvoor hebben we een schone werkbank en spoelruimte. Minarelli motoren zijn onze specialteit en daar hebben we alle onderdelen van op voorraad, revisie van andere merken wordt hier met evenveel aandacht gedaan.
Wanneer is een revisie nodig?
Als het motorblok niet lekker loopt is een revisie niet altijd noodzakelijk. In veel gevallen is het een kwestie van afstellen of enkele onderdelen vervangen.
Een revisie is wel nodig wanneer er bijv. een rammel in het blok zit of speling op de assen. Dit duidt meestal op versleten lagers. Zeker als het gaat om krukas lagers of het big-end lager is het raadzaam niet langer door te rijden. Wanneer je doorrijdt met dit euvel is de kans op grotere problemen en dus extra kosten groot. Als er te veel speling op een lager zit kan het lager uit elkaar springen. Bij een krukaslager kan het dan gebeuren dat de onderdelen tussen de zuiger en cilinder komen om een weg te zoeken naar de uitlaat. Dat betekend dan vaak een nieuwe zuiger en cilinder.
Wat houd reviseren in?
Het motorblok wordt gedemonteerd, alle onderdelen worden grondig schoon gemaakt. We bekijken en meten de slijtage van alle onderdelen zoals assen, tandwielen, koppelingsplaten, carter helften en krukas. Is het te erg versleten, dan wordt het vervangen of gerepareerd als het onderdeel moeilijk verkrijgbaar is.
Bij revisie worden altijd alle lagers, oliekeerringen en pakkingen van het motorblok vervangen.
|